Objęcie terapią dziecka ze spectrum autyzmu lub z zespołem Aspergera poprzedza diagnoza. Diagnoza w której uczestniczy grupa specjalistów: psycholog, pedagog specjalny, psychiatra. W razie wątpliwości poszerzamy zakres specjalistów o logopedę, surdopedagoga lub zasięgamy opinii lekarza neurologa. Grono specjalistów uzależnione jest od charakterystycznych objawów i deficytów funkcjonalnych danego dziecka. Oceniamy poziom funkcjonowania dziecka wykorzystując obserwacje i narzędzia diagnostyczne tj.PEP-R. Dzięki tak wnikliwej analizie możemy zaproponować najbardziej optymalny plan terapii dopasowany do dziecka i możliwości rodzin

 

W naszej pracy terapeutycznej nie skupiamy się na jednej metodzie, łączymy je tak by dostosować ją do indywidualnych potrzeb dziecka. Nastawiamy się na rozwój tych umiejętności, które wpływają na jakość życia. Zwracamy uwagę na rozwój komunikacji, umiejętności społecznych, motoryki, koordynacji wzrokowo-ruchowej, pracujemy nad rozwojem poznawczym, emocjonalnym. Wykorzystując metodę behawioralną SAZ pracujemy nad lękiem, zachowaniami pożądanymi i takimi, które należy eliminować.

 

Pracujemy z dziećmi i z rodziną, w domu i w poradni. Wykorzystujemy m.in. terapię integracji sensorycznej, terapie behawioralną, alternatywne metody komunikacji, metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherbrone, TEACH, EEg-biofeedback i inne. W pracy z rodziną wykorzystujemy Videotrening.

 

 

 

TRENING UMIEJETNOSCI SPOŁECZNYCH

 

W terapii dziecka z zaburzeniami autystycznymi należy położyć duży nacisk na wypracowanie zachowań społecznie akceptowanych i wyuczenie sprawności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania w życiu codziennym.

 

Istnieją różne metody i techniki, które mają na celu usprawnienie umiejętności społecznych dzieci z zaburzeniami autystycznymi. Wybór odpowiedniej metody zależy od stopnia zaburzenia dziecka.

 

Program przewiduje naukę 9 podstawowych umiejętności :

 

 

 

zawierania znajomości

 

słuchania

 

pytania

 

odmawiania

 

inicjowania rozmowy

 

dyskutowania

 

reagowania na krytykę wyrażania krytyki

 

radzenia sobie z uczuciami: rozróżniania uczuć, wyrażania gniewu, rozczarowania, mówienia komplementów.

 

 

 

TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

 

 

 

  • OD 3 DO 6 LAT W CZWARTKI OD GODZ.17.30-18.30

 

 

 

  • OD 7 DO 10 LAT W CZWARTKI OD GODZ. 18.40-19.30

 

 

 

ZAJĘCIA TRWAJĄ 45- 50 MINUT , JEDEN RAZ W TYGODNIU

 

 

 

Zajęcia przeznaczone są dla dzieci mających trudności w nawiązywaniu interakcji społecznych, rozpoznawaniem i odczytywaniem znaczenia mowy ciała, komunikacją werbalną, dzieci, które mają trudności emocjonalne, są nadmiernie wycofane, lękowe lub nie potrafią wyhamowywać emocji, są nadaktywne, gwałtowne lub agresywne.

 

 

 

Zajęcia prowadzone w formie zabawy. Grupa liczy od 4 do 8 dzieci.

 

Celem zajęć jest:

 

 

 

Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, społecznych i emocjonalnych

 

Rozwijanie umiejętności tworzenia relacji rówieśniczych

 

Doskonalenie odczytywania i reagowania na komunikaty niewerbalne, :mimikę, gestykulację, mowę ciała

 

Uczenie rozumienia świata emocji, reagowania na emocje swoje i innych ludzi

 

Rozwijanie umiejętności reagowania na zmiany, w różnych sytuacjach

 

Uczenie przestrzegania norm społecznych, zasad funkcjonowania w grupie

 

Budowanie pozytywnego obrazu siebie, wzmacnianie wiary we własne siły, swoje poczucie wartości i sprawczości

 

W trakcie zabawy uczymy prawidłowo reagować na trudne sytuacje

 

Grupa prowadzona jest przez dwóch terapeutów. Pierwsza osoba prowadzi zajęcia – odpowiada za przebieg spotkania. Do jej zadań należą: świadome realizowanie założonego scenariusza, przydzielanie ról poszczególnym uczestnikom, sygnalizowanie przechodzenia do kolejnego etapu, przekazywanie informacji zwrotnych i nazywanie trudnych zachowań uczestników.

 

 

 

Drugi prowadzący obserwuje uczestników, interweniuje w trudnych sytuacjach, proponuje np. zmianę miejsc uczestnikom, w sytuacji trudnej może odejść z jednym z uczestników na bok. Odpowiada za poczucie bezpieczeństwa uczestników, pełni funkcje wspierającą.